top of page

הייחוד האירופי/מאת שי בוקר ועתי שלו

עודכן: 23 באוג׳ 2018

הצלבה. אם תפתחו לרגע מילון ותחפשו את ההגדרה למילה "הצלבה", תקבלו את המונח: "עשיית צורת צלב", "הכלאה". אך בהקשר לכדורסל, מדובר בשלב שבו קבוצות העילית של היבשת הישנה, נאבקות על הזכות להשתתף באירוע השיא של הכדורסל האירופי, הלוא הוא- "הפיינל פור", שייערך העונה (2018/19) בעיר ויטוריה אשר בספרד. רגע, מה הצלבה עכשיו?! העונה עוד לא התחילה בכלל. נכון, הליגה תתחיל רק בשלהי חודש אוקטובר ועכשיו, חודשיים לפני, זה הזמן הטוב ביותר להעריך איך תתפתח לה עונת 2018/19 בליגת הכדורסל השנייה בטיבה בעולם. למשימה נקראו שי בוקר ועתי שלו, וע"י חוקים ברורים, ינסו לנבא איך ייראה שלב הפלייאוף בואכה הפיינל פור, עד לזהות הזוכה המאושרת.

התחזית של שי בוקר משלב ההצלבה ועד לגמר היורוליג

הצלבה סדרה ראשונה: 1 צסק"א מוסקבה נגד 8 באסקוניה


למה צסק"א תעלה לפיינל פור: אצל הרוסים רוב הסגל עדיין נשאר והכימיה טובה מתמיד. להוסיף לזה, יש להם קלעיים ואטלתים נהדרים, חזקים בצבעוכמובן המון ניסיון.

למה צסק"א לא תעלה לפיינל פור: הרוסים אוהבים למעוד במאני טיים, אבל זה לרוב לא קורה עם יתרון ביתיות ובכללי המעידה לרוב קורת רק בפיינל פור.

למה באסקוניה תעלה לפיינל פור: גם בבאסקוניה מרבית הסגל חזר ולמרות עזיבתו של בובאה, הספרדים יתחמשו בדרון הילארד שהוא קלעי טוב ואטלת מצויין. באסקוניה תיהיה חייבת לעצור את ננדו דה קולו ו-וויל קלייבורן.

למה באסקוניה לא תעלה לפיינל פור: אם לא תעצור את דה קולו וקלייבורן, ולא תקלע את השלשות שלה, היא תפסיד את הסדרה.

הימור: צסק"א מוסקבה 1:3.


הצלבה סדרה שנייה: 2 פנרבחצ'ה/אולקר נגד 7 ז'לגיריס קובנה

למה פנרבחצ'ה/אולקר תעלה לפיינל פור: עם סגל כל כך עמוק ומאוד מנוסה שהגיע שנתיים ברציפות לגמר, קשה לי לראות איך הטורקים יפסידו בהצלבה.

למה פנרבחצ'ה/אולקר לא תעלה לפיינל פור: עייפות ואי ניצול של הזדמנויות.

למה ז'לגיריס קובנה תעלה לפיינל פור: הקלעים של הליטאים כמו אולנובאס ומילאקניס יצטרכו לקלוע כל זריקה חופשית וגם לשמור, משהו ששני הגארדים פחות טובים בו.

למה ז'לגיריס קובנה לא תעלה לפיינל פור: בלי קווין פאנגוס שעבר בטרייד לברצלונה ובלי רכז שיסדר את המשחק כמו שפאנגוס עשה בעונה שעברה, אני לא רואה את החבורה של שאראס עולה לפיינל פור.

הימור: 1:3 לפנרבחצ'ה/אולקר.


הצלבה סדרה שלישית: 3 ריאל מדריד נגד  6 מכבי תל אביב

למה ריאל מדריד תעלה לפיינל פור: 15 מ-17 השחקנים מהעונה האחרונה חזרו והכימיה מצויינת. יש קלעים טובים מסביב לסרחיו יוי שהוא השחקן הכי טוב בקבוצה. הם ירצו לשמור על התואר.

למה ריאל מדריד לא תעלה לפיינל פור: סרחיו יוי חייב להראות שהוא אכן שם את פציעת הקרע ברצועה הצולבת מאחוריו וחייב לחזור לעשות את הדברים שהוא כל כך אוהב עם בטחון מלא, אם לא ריאל תמעוד. אבל זה לא יהיה רק הוא. יש לספרדים שבעה שחקנים מעל גיל 30 וכולם יודעים שהזקנה בפתח. החיסרון של דונצ'יץ' שעבר ל-NBA יקשה עליהם מאוד עם הגארדים המהירים של מכבי.

למה מכבי תל אביב תעלה לפיינל פור: גם במכבי מרבית הסגל חזר. לסגל שנשאר הצהובים הוסיפו החתמות טובות או מעניינות כשבראשם, סקוטי ווילביקין. ווילביקין מזכיר לי את טייריס רייס. הוא ווינר ענק שלא מפחד מהזריקה האחרונה וזה משהו שהיה חסר לצהובים בשנים מאז האליפות ב-2014. השנה, הצהובים מתל אביב צפויים להיות קשוחה בהגנה עם ווילביקין, פארגו, וקיין. אם השמועות נכנות שמכבי וטאריק בלאק מתקרבים לחתימה, אז בכלל עם ההגנה שלו אפילו לגבוהיים של ריאל כמו איון, רנדולף, וטאבראס יהיה מאוד קשה. ובצד ההתקפי, הקלעים שלה כמו מייקל רול, יובל זוסמן, וג'ון דיברתולומיאו צפויים לראות הרבה זריקות חופשיות שאותם הם יצטרכו לקלוע. תזכרו את המשפט הבא: דני אבדיה יהיה תגלית העונה ביורוליג. ובאו לא נשכח שהגארדים בצהוב הרבה יותר מהירים מהגארדים של ריאל שרובם מעל גיל 30. כל זה יאפשר לצהובים לגנוב משחק במדריד גם אם בלאק לא יחתום.

למה מכבי תל אביב לא תעלה לפיינל פור: מכבי החתימה זרים שבהחלט יכולים לעשות צרות ליריבות. אם השחקנים החדשים לא ייתחברו gם הסגל שנשאר, לאן יגיעו הצהובים?

הימור: מכבי תל אביב 1:3 במידה ותחתים את בלאק. אם לא תחתים תנצח 2:3 בסדרה.


יוי ורייס מניפים את גביע היורוליג. מתוך עמוד האינסטגרם של היורוליג

הצלבה סדרה רביעית: 4 פנאתינייקוס נגד 5 אולימפייקוס

למה פנאתינייקוס תעלה לפיינל פור: ניק קאלתס וניקוס פאפאס ישלטו בקצב, קית' לנגפורד ודשון תומאס יקלע דאבל פיגרס בממוצע למשחק אין שום סיבה שלמרות ההגנה של קבוצתו של דייויד בלאט, הירוקים לא ינצחו את הסדרה.

למה פנאתינייקוס לא תעלה לפיינל פור: אם הירוקים ייתקשו לייצר סל בהתקפה עומדת מול ההגנה של האדומים השנואים ודשון תומאס, קית' לנגפורד ופאפאפטרו לא יקלעו בהתקפה כזאת, הירוקים יהיו בבעיה ויודחו.

למה אולימפייאקוס תעלה לפיינל פור: עם הגנה קשוחה כמו שדייויד אוהב, ויתעללותו של נ'ייגל וויליאמס-גוס בניק קלתיס עם המהירות שלו, והובלתם של ספאנוליס ופרנטזיס, האדומים בהחלט ייראו כמו קבוצה שאותה יהיה קשה לעצור. 

למה אולימפייאקוס לא תעלה לפיינל פור: נייג'ל וויליאמס-גוס לא ילמד מספאנוליס ויעשה דברים דרכו.

הימור: 2:3 לאולימיפייאקוס.


חצי גמר משחק מספר 1: פנרבחצ'ה/אולקר נגד מכבי תל אביב


למה פנרבחצ'ה/אולקר תעלה לגמר: כדאי שהטורקים יעלו הם חייבים לקלוע זריקות חופשיות ולגרום לאי נוחות אצל הרכזים בצהוב בצד ההגנתי.

למה פנרבחצ'ה/אולקר תיפול למשחק הדירוג 3-4: ייתנו לווילביקין ופארגו לעשות כרצונם.

היסטוריה של פנרבחצ'ה מתחילת שנות האלפיים בחצאי הגמר: 3 נצחונות והפסד 1.

למה מכבי תל אביב תעלה לגמר: ווילביקין ופארגו ישלטו בקצב, מכבי תרוץ אחרי כל התקפה טורקית, טאריק בלאק (במידה ויוחתם) ישלוט מתחת לסלים, וזוסמן יראה למה הוא רוצה להיות היורש של פארקר.

למה מכבי תל אביב תיפול למשחק הדירוג 3-4: ערב רע של ווילביקין.

היסטוריה של מכבי תל אביב מתחילת שנות האלפיים בחצאי הגמר: 6 נצחונות והפסד 1.

הימור תוצאה: מכבי תל אביב 83 פנרבחצ'ה 77, והצהובים חוזרים לגמר.


חצי גמר משחק מספר 2: צסק"א מוסקבה נגד אולימפייאקוס


למה צסק"א מוסקבה תעלה לגמר: הרוסים ילחצו על הגז ולא ירפו. אם זאת הם חייבים לשבור את הגנת אולימפייאקוס בזכות משחק הריצה והאטלתים הנהדרים שלהם.

למה צסק"א מוסקבה תיפול למשחק הדירוג 3-4: ההיסטוריה תחזור על עצמה כמו ב-10 מתוך 16 הפעמים בשנות האלפיים בהם הגיעו לחצי הגמר יפסידו.

היסטוריה של צסק"א מוסקבה מתחילת שנות האלפיים בחצאי הגמר: 6 נצחונות ו-10 הפסדים.

למה אולימפייאקוס תעלה לגמר: ספאנוליס ו-וויליאמס גוס ינהלו התקפות ארוכות וישלטו בקצב, וגם אם הקבוצה תקלע מבחוץ באחוזים טובים ותפגין הגנה טובה, הרוסים התעייפו ויקלעו למשחק נורא התקפית.

למה אולימפייאקוס תיפול למשחק הדירוג 3-4: נייג'ל וויליאמס גוס יתקשה לייצר נקודות מול ההגנה הרוסית וספאנוליס יראה שנגמר לו הדלק.

היסטוריה של אולימפייאקוס מתחילת שנות האלפיים בחצאי הגמר:  

הימור תוצאה: אולימפייאקוס 76 צסק"א מוסקבה 71.


משחק 3-4: צסק"א מוסקבה נגד פנרבחצ'ה/אולקר


למה צסק"א מוסקבה תנצח: הרוסים חייבים לשים את העבר מאחוריהם, אם לא הם יפסידו.

למה פנרבחצ'ה/אולקר תנצח: למרות שהטורקים אוהבים לרוץ ולמצוא את הקלעים שלהם בהתקפות מעבר, הם חייבים להאיט את הקצב, לא כמו קבוצות אחרות, כי הקלעים שלהם יכפו על ההתקפות האיטיות עם סלים גדולים.

הימור תוצאה: צסק"א מוסקבה 86 פנרבחצ'ה/אלוקר 82

משחק הגמר: אולימפייאקוס נגד מכבי תל אביב

למה אולימפייאקוס תזכה באליפות: למרות שקבוצותיו של בלאט אוהבות לרוץ, ליוונים יש יותר שחקנים שמתאים להם משחק איטי. אם בהגנה וויליאמס גוס יצליח להקשות על סקוטי ווילביקין, האדומים יכולים לחשוב על אליפות, אם לא, הם יהיו בבעיה גדולה.

למה מכבי תל אביב תזכה באליפות: מול קבוצות כמו של דייויד בלאט שמכבי מכירה הייטב, אסור לתת להגנה להסתדר ולכן הם חייבים לרוץ. הסגנון הזה מאוד מתאים למכבי כי יש להם קלעים טובים שלא מפחדים ממעמד גדול.

הימור תוצאה: מכבי תל אביב 88 אולימפייאקוס 76, והגביע יחזור לתל אביב.


התחזית של עתי שלו משלב ההצלבה ועד לגמר

הצלבה סדרה ראשונה: 1 אולימפייאקוס נגד 8 באסקוניה

למה אולימפייאקוס תעלה לפיינל פור: מועדון הפאר היווני שאך לפני שנים אחדות, זכה בגביע אירופה שנתיים ברציפות, התחזק הקיץ בצורה משמעותית. בראש ובראשונה, הונחת אחד המאמנים הגדולים בהיסטוריה של הכדורסל האירופי- דייוויד בלאט שהגיע היישר מדרושאפקה, לאחר שזכה איתה במפעל המשני, היורוקאפ. בנוסף החתימה הקבוצה פורוורד צעיר ומבטיח, שמוכר וודאי לחובבי הכדורסל הישראלי, שחקן גלבוע/ גליל בעונה שעברה, זאק לידיי. גם הרכז הצעיר של פרטיזן בלגרד הוחתם, וויליאמס- גוס שמו, וכמובן  הכוכב של הקבוצה, וסיליס ספאנוליס הגארד הוותיק, כנראה בעונת פרישה.

למה אולימפייאקוס לא תעלה לפיינל פור: פאפאפטרו עזב, וקשה לראות את שחקני הרכש החדשים מצליחים למלא את חסרונו, ספאנוליס לא הופך לצעיר מיום ליום, וכבר לא נמצא ברמה שהיה, כשהביא ליוונים את הגביע פעמיים ברציפות.

למה באסקוניה תעלה לפיינל פור: הקבוצה שתארח את הפיינל פור, רוצה מאוד להשתתף בו, ולכן שמרה על רוב הסגל מהעונה שעברה. שחקנים כמו- שנגליה, וויטמן, מאט ג'נינג ודיופ, שהיו מבוקשים במרבית קבוצות היבשת נשארו לבסוף כדי לעזור לספרדים לצלוח את המשימה.

למה באסקוניה תעלה לפיינל פור: באסקוניה לא ביצעה רכש משמעותי, והסגל של העונה שעברה לא מספיק עמוק ואיכותי כדי להגיע לפיינל פור.

לסיכום: איך אומר סטטיק? קלללל, 0:3 לאולימפיקוס.

הצלבה סדרה שניה: 2 צסק"א מוסקבה נגד 7 ז'לגיריס קובנה

למה צסק"א תעלה לפיינל פור: הקבוצה הטובה באירופה בשני העשורים האחרונים, ומצד שני נחשבת ללוזרית הגדולה. כמעט בכל עונה היא מגיעה לפיינל פור ונופלת נגד קבוצות חלשות ממנה בהרבה, כמו שקרה לה נגד מכבי תל אביב ואולימפיקוס למשל. בצסק"א מנסים לגרום ליורוליג לעבור לסדרות גם בחצי הגמר ובגמר, אבל עד שיצליחו, המועדון של הצבא האדום מנסה לשנות את תדמיתו. לשם כך הרוסים פנו למאמנים הבכירים ביבשת, אך לבסוף החליטו להשאיר את איטודיס לעונה נוספת, בידיעה שבמידה ולא יזכה, יצטרך לחפש דירה במקום אחר. רוב הסגל נשאר והרכש המשמעותי ביותר שנחת הוא הגארד האיטלקי דניאל האקט, שיוסיף כוח אש מהספסל.

למה צסק"א לא תעלה לפיינל פור: בעונה שעברה צסק"א שלטה ביורוליג ושוב פעם עשתה במכנסיים ברגע האמת. עם שינוי מינורי בסגל, למה שהשנה זה ישתנה?

למה ז'לגיריס קובנה תעלה לפיינל פור: הקבוצה הליטאית מחזיקה במאמן המבוקש ביבשת. אחרי שקיבל הצעות מכמעט כל קבוצות היורוליג, החליט שארונאס יסיקביצ'יוס (שאראס בשבילכם) להישאר עוד עונה בחממה הליטאית, לפני שהוא פורש כנפיים לאחד המועדונים הגדולים יותר. בדומה לרוב הקבוצות הבכירות, גם היא לא שינתה כמעט את הסגל, ותמשיך להתבסס על שחקני הבית שלה.

למה ז'לגיריס קובנה לא תעלה לפיינל פור: השחקנים לא נהיים צעירים ככל שעובר הזמן, וללא חיזוק משמעותי, הקבוצה הולכת אחורה במקום להתקדם.

לסיכום: שמעון פרס נושם לרווחה בקברו- נמצאה לוזרית גדולה ממנו. ז' לגיריס מדיחה את צסק"א ללא יתרון ביתיות, עם 0:3 מהדהד.

הצלבה סדרה שלישית: 3 מכבי תל אביב נגד 6 ריאל מדריד


למה מכבי תל אביב תעלה לפיינל פור: אחרי שהחזירה לעצמה את האליפות בתום 4 שנים עקרות, החליטו קברניטי המועדון להשאיר כמעט חצי מהסגל ולהביא חיזוקים נקודתיים. אחד מאותם חיזוקים הוא סקוטי ווילבקין, ה-MVP של היורוקאפ אשתקד. ווילבקין הוא גארד מהיר שיודע ליצור מצבים לעצמו ולאחרים וניחן בקליעה נהדרת מעבר לקשת השלוש. בראש הקבוצה ימשיך לעמוד המאמן הקרואטי החביב נבן ספאחיה, שכבר היה בדרך החוצה במהלך העונה שעברה, וממשיך לבסוף לעוד עונה בזכות החלטה אחת נהדרת- הבאתו של ג'רמי פארגו לקראת סיום העונה. הגארד הוורסיטילי הזה החזיר לקבוצה את חדוות המשחק, מה שהסתיים לבסוף באליפות מהדהדת. בתחילת הקיץ נראה היה שפארגו לא יישאר לעוד עונה בצהוב, אך לבסוף הגיע עם בעלי המועדון לעמק השווה ויחד עם טיוס וקיין ינסה להחזיר את המועדון למקומו הטבעי.

למה מכבי תל אביב לא תעלה לפיינל פור: רוב הזרים החדשים שנחתו הקיץ (קאלוירו, אובראיינט וריי) הגיעו ללא נסיון יורוליג, מה שיכול להיות בעוכריה ברגעי ההכרעה.

למה ריאל מדריד תעלה לפיינל פור: ריאל הולכת עם אותו מאמן כבר שנים רבות, ולאסו הוכיח עד היום שאפשר לסמוך עליו בכל הנוגע לחלוקת עומסים ובהגעה לשיא בדיוק בזמן הנכון. בנוסף, רוב הסגל הולך כבר שנים יחד, כך שעם הנסיון העצום ברגעי ההכרעה, הם גם מכירים זה את זה בעיניים עצומות.

למה ריאל מדריד לא תעלה לפיינל פור: מחזיקת הגביע המכהנת איבדה בקיץ את הכוכב הגדול שלה- לוקה דונצ'יץ' ילד הפלא הסלובני. העזיבה שלו לדאלאס מאבריקס מהווה מכה קשה לאלופת ספרד, בייחוד בגלל שלא הצליחה להביא מחליף ראוי. הבלאנקוס לא הרשימו במהלך העונה, כשרק חזרה של סרחיו יול (מפציעה) לקראת סיום העונה, והתעלות במאני טיים, הביאו את הגביע העשירי למדריד. החבורה מבירת ספרד שהולכת כבר שנים יחד, התבגרה מאוד, ורוב הכוכבים שלה קרובים יותר לסיום הקריירה מאשר לתחילתה, והעייפות שלהם תורגש בעיקר לקראת סוף העונה, בשל ההתמודדות בשתי מסגרות קשות במיוחד. כאשר בנוסף ליורוליג משחקת ריאל בליגה הספרדית כמובן, הנחשבת לטובה באירופה.

לסיכום: גם העונה תוכתר אלופה חדשה, 2:3 למכבי, בסדרה שתיזכר עוד שנים רבות.


ווילביקין במדי דראושפקה. יוביל גם את מכבי לתואר אירופי? ( מתוך עמוד האינסטגרם של היורוליג)

הצלבה סדרה רביעית: פנרבחצ'ה נגד פנאתינייקוס


למה פנרבחצ'ה/אולקר כן לפיינל פור: ז'ליקו אוברדוביץ' מאמן העל הסרבי,ומי שמזוהה יותר מכל עם פנאתינייקוס, הביא לטורקים לפני שנתיים את גביע היורוליג לראשונה בהיסטוריה, ולא מתכוון לעצור שם. לאחר שהפסיד לריאל מדריד בגמר אשתקד, החתים השועל הסרבי את ג'פרי לוברן. הסנטר הצרפתי שמגיע מהאן.בי.איייחבור ליאן וסלי וייצור איתו קו קדמי מפלצתי שיהיה אימת היבשת. גם הגארד הקנדי טיילר אניס, הוחתם בכדי לחסות על הבור שהשאיר וונאמייקר. השחקן בן ה-23 מגיע מהלייקרס אמנם בלי נסיון יורוליג, אבל עם פוטנציאל עד השמיים, מי עם לא אוברדוביץ' הגדול יידע לממשו.

למה פנרבחצ'ה/אולקר לא לפיינל פור: הכוכב הגדול בראד וונאמייקר קפץ כיתה וחתם בבוסטון, וקשה לראות את אניס כבר בעונת הבכורה שלו, מצליח להיכנס לנעליו.

למה פנאתינייקוס כן לפיינל פור: מועדון הפאר היוונילא זכה בגביע מאז 2011, אז ניצח בגמר את מכבי תל אביב. אחרי קיץ סוער במיוחד שבו איימו לעזוב את היורוליג, החליטו בפנאתינייקוס לעשות שינוי משמעותי בסגל, ושחררו שלושה שחקנים סופר דומינטיים- סינגלטון, ריברס ומייק ג'יימס. במקומם הגיעו שני שחקנים ששיחקו בליגה שלנו בעונה האחרונה: דשון תומאס ממכבי תל אביב וקית' לנגפורד היישר מעיר היין ראשל"צ. המאמן צ'אביפסקוואל ממשיך לעוד עונה וינסה לשחזר עם הקבוצה את מה שעשה בברצלונה ב- 2010.

למה פנאתינייקוס לא תעלה לפיינל פור: פנאתינייקוס לא הצליחה להביא מחליפים ראויים לשלושת הכוכבים שעזבו.לנגפורד שנבחר להוביל את הקבוצה, חגג לאחרונה 33 וקשה לראות אותו מוליך חבורה לוחמנית אומנם, אך לא כלכך מוכשרת, מעבר לשמונה הגדולות.

לסיכום: אין לו סנטימנטים. אוברדוביץ' מוליך את חניכיו ל-1:3 על פנאתינייקוס, כולל ניצחון אדיר באואקה האגדי.

חצי גמר משחק מספר 1: אולימפייקוס נגד פנרבחצ'ה

הימור: בלאט בנוקאאוט אדיר לאוברדוביץ בקרב הענקים הזה, מעלה את אולימפייקוס לגמר.

חצי גמר משחק מספר 2: מכבי תל אביב נגד ז'לגיריס קובנה

הימור: שאראס הצעיר עושה בית ספר לנבן ספאחיה המנוסה, ומוביל את הליטאים לגמר בלתי צפוי.

משחק 3-4: פנרבחצ'ה/אולקר נגד מכבי תל אביב

הימור: הנקמה הושלמה. מכבי תל אביב נוקמת בפנר על ההדחה ברבע הגמר של עונת 2014/15 ומסיימת במקום השלישי.

 משחק הגמר: אולימפיקוס נגד ז'לגיריס קובנה

הימור: עד כאן. ספאנוליס הוותיק עושה סוף להפתעה שנקראת ז'לגיריס קובנה, ומסיים את הקריירה עם תואר יורוליג נוסף במדי אולימפיקוס.




כותבי הטור הינם סטודנטים במכללת ספורט פאנל בקורס כתבי ספורט



419 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page