top of page

קריירת סולו/ נעם גל

יותר משנתיים עברו מאז שהופ סולו הודחה מסגל נבחרת ארצות הברית והחוזה הלאומי של בוטל. ללא הודעת פרישה רשמית, אף אחד לא יודע האם הקריירה של השוערת הטובה ביותר בהיסטוריה הסתיימה, או פשוט נמצאת בהמתנה?.

סולו היא תופעת טבע, כוח עליון שמגיע פעם בדור. היא אתלטית פראית מפוצצת כישרון, אלופת עולם ואלופה אולימפית, דמות מסקרנת שאי אפשר להתעלם מנוכחותה שהצליחה לעורר מחלוקות על המגרש ומחוצה לו.

מצד אחד, היא כוכבת ריאלטי, סמל מין וסופרת חושפנית. מצד שני, אקטביסטית עזת רוח, לוחמת שיויון ומובילת דרך, שהפילה חומות בספורט הנשים. בין הקורות, סולו ביססה את עצמה כשוערת דומיננטית בלתי מעורערת, המחזיקה בשיא של 102 משחקים עם רשת נקייה.

בשער היא תמיד נראתה גבוהה ומרשימה מכולן, למרות שהיא "רק" מטר שבעים וחמישה. האינסטינקטים המהירים שלה, חכמת המשחק, הצפי "והחוש השישי-העתידי" שלה למתרחש, העניקו לה כמעט תמיד עליונות ושליטה ברחבי הממלכה שלה.


מעל כולן מתוך: Time.com


השוערת בת ה-36 נחשבת לאומנית המשחק, גם ברמה הפיזית וגם ברמה המנטאלית. היא מעולם לא פחדה למתוח את הגבולות ולכופף את החוקים כשצריך, ולעיתים אפילו הלכה רחוק מדי. היא אהבה לשחק בראשן של היריבות, בעיקר בבעיטת עונשין מ-11 מטרים.

בחצי גמר מונדיאל 2015, כאשר החלוצה סיליה ססיק ניגשה לבעוט פנדל לזכות גרמניה, סולו התעכבה, שתתה מים באיטיות וסידרה את הכפפות שוב ושוב. היא ניסתה, וגם הצליחה, להוציא את הכובשת המצטיינת מריכוז. הכדור נבעט החוצה, וארה"ב עלתה לגמר.

לצד ההצלחות בקריירה המפוארת שלה, יש לשחקנית רגעים רבים מעוררי מחלוקת. השתלחות פומבית במאמן הנבחרת, ביקורת מעליבה על חברותיה לקבוצה וריב מתוקשר הקנו לה מבקרים רבים, ומוניטין של שחקנית בעייתית עוד בתחילת דרכה.

היא הפכה לכוכבת ריאליטי גדולה, הצטלמה בעירום למגזין ספורט ונישאה לשחקן הפוטבול המפוקפק ג'רמי סטיבנס. ההשפעה הרעה מהנישואים הבעיתיים סיבכו אותה לא פעם בפלילים, היא נעצרה על אלימות משפחתית והסתבכה בתקרית נוספת בה נעצר גם בעלה.

נקודת השבר המרכזית בקריירה של השוערת, הייתה במהלך המשחקים האולימפיים 2016, כאשר האמריקאיות הודחו במפתיע לנבחרת שוודיה כבר ברגע הגמר. המקום החמישי, לקבוצה שזכתה רק שנה קודם בתואר אלופות עולם ומחזיקות שתי מדליות אולימפיות ברצף, לא התקבל בצורה טובה.

סולו היא ווינרית אמיתית, כזאת ששונאת ובעיקר לא יודעת להפסיד בכבוד. בראיון לאחר המשחק ובלהט הרגע, השוערת המתוסכלת השתלחה בקבוצה השוודית "הפסדנו לחבורת פחדניות. הקבוצה הטובה יותר לא ניצחה".



עם הפנים למטה. סולו אחרי הפנדל המכריע של שוודיה ששלח אותן הביתה מתוך: elitedaily

זו היתה הערה לא ספורטיבית, מרירה ונטולת חן, שלא התיישרה עם רוח המשחקים. סולו אומנם התנצלה, אך זה היה מאוחר מדי. היא הושעתה לחצי שנה מהנבחרת, פסק זמן ממנו לא חזרה לשחק, והחוזה הלאומי שלה בוטל על ידי ההתאחדות לכדורגל.

ההתנהגות של סולו והמשיכה שלה למעשים מפוקפקים יכולים להתבהר כשקוראים את הספר האוטוביוגרפי שלה. היא גדלה בריצ'לנד וושינגטון, עיר אפרורית שמתגאה בעיקר בייצור פלוטוניום לפצצת אטום.

כשנולדה, אביה ישב בכלא, וכשהיתה בת 6 הוריה התגרשו. "גדלתי בבית של מלחמה, אלימות, צעקות, קללות וחוסר כבוד". אביה חטף אותה ואת אחיה למשך שבוע, מה שהיא חשבה שהוא "טיול" קצר, ולאחריו הקשר עימו ניתק לעשר שנים. סולו דווקא זוכרת את אביה באופן חיובי, כזה שזיהה את הפוטנציאל שלה ולימד אותה כדורגל.

בבית הספר, סולו התחילה את דרכה המקצועית כחלוצה, הבקיעה 109 שערים, והובילה את בית ספרה עד זכייה באליפות המדינה. רק בקולג' הגיע הרגע המכונן ביותר בקריירה שלה, כשהחליטה לשנות תפקיד בהמלצת המאמנת שלה, והפכה לשוערת.


שווה זהב. השוערת המצטיינת במונדיאל 2015 מתוך:FIFA.com


הפעם הראשונה שהשחקנית זוכרת שהתעמתה מול עוולה, היתה כשהיתה ילדה ונתקלה בילד על אופניים שהתנהג בביריונות. סולו הקטנה לא היססה, דחפה והפילה אותו מהאופניים. הילד התלונן, והיא נשלחה ישירות לחדר המנהל.

מאז ועד היום, כאשר סולו נתקלת באי צדק, היא לא פוחדת לדבר את דעתה ולא טורחת למתן אותה. היא יצאה למלחמה אמיצה מול ההתאחדות האמריקאית לכדורגל והיתה שחקנית מרכזית שהובילה את ההתנועה לשיוויון זכויות ספורטיביות- "משחק שווה - תשלום זהה".

בהתחשב במעשים ובדברים שאמרה במהלך כל הקריירה שלה, נדמה כי עונש ההשעיה שקיבלה היה חמור מדי. ההערה שלה אומנם לא היתה ספורטיבית, אבל בוודאי לא מעשה קרימינלי ששווה עונש שכזה.

האם מינהלת הכדורגל האמריקאי 'קפצה על המציאה' והענישה אותה בעקיפין?. אפשר לומר שיש מספיק ספורטאים קולניים, עקשנים, אגואיסטים חסרי שליטה שלא הצליחו לזכות בכבוד המפוקפק אותו קיבלה השוערת.

מאז 'התקרית השוודית', סולו לא לבשה שוב את המדים הלאומיים ועזבה גם את קבוצתה 'סיאטל ריין', בליגה המקצועית האמריקאית. היא לא שיחקה משחק מקצועי מאז, אך ניצלה את הזמן להתאושש מפציעה קשה בכתף ממנה החלימה לחלוטין.

השוערת המוכשרת מעולם לא נחשבה 'בת השכנים' האמריקאית הטיפוסית, וכזאת שמתאימה בול לשבלונת הספורטאית המהווה דוגמה ומופת. אבל אל תטעו, סולו היא מותג הצלחה ענק, ובהחלט נחשבת סוללת דרך ומודל לחיקוי עבור נערות ונשים רבות.

בשנתיים האחרונות היא התמודדה על נשיאות התאחדות הכדורגל האמריקאי, ולמרות שהפסידה, היא ממשיכה להטביע את חותמה במאבק עבור שיווין מגדרי בספורט וזכויות נשים.



נבחרת החלומות מתוך: Deadline.com

ביוני הקרוב, נבחרת ארה"ב תגיע למונדיאל עם כוכבות ענקיות כמו אלכס מורגן ומייגן ראפינו, אך הן תחסרנה את זו עם הביטחון העצמי והנוכחות המסנוורת על הדשא. זו שקבוצות היריב פחדו ממנה, שתמיד התעלתה ברגעים הגדולים, עמדה זקופה בין הקורות והעניקה יתרון פסיכולוגי משמעותי לקבוצתה.

הרזומה הצבעוני של השוערת הוא עדות לניסיון החיים העשיר שלה, והיא לא יכולה היתה להיות השחקנית המצליחה שהיא, מבלי להיות האדם שהיא. מבקרים תמיד יהיו בשפע, אך קשה להגיד שאנחנו לא מתגעגעים להופ סולו, על המגרש ומחוץ לו.

אף על פי שמעולם לא פרשה בהודעה רשמית, הקריירה המקצוענית שלה נעצרה באוגוסט 2016. האם נזכה לראות שוב את השוערת הטובה ביותר בהיסטוריה חוזרת לעצור חלוצות יריבות? אצל סולו, באמת שאי אפשר לדעת.


כותבת הטור הינה סטודנטית במכללת ספורט פאנל בקורס כתבי ספורט לפרטים על קורס כתבי ספורט לחץ כאן תגיות: #כתב_ספורט#כתב_ספורט #שדר_ספורט#שדר_ספורט #קורס_כתבי_ספורט#קורס_כתבי_ספורט #קורס_שדרי_ספורט#קורס_שדרי_ספורט #קורס_תקשורת_ספורט#קורס_תקשורת_ספורט #כדורגל#כדורגל #ספורט#ספורט #ליגת_העל#ליגת_העל #נדב_יעקבי#נדב_יעקבי #אורי_קופר#אורי_קופר #מנהלת_הליגות#מנהלת_הליגות #כדורסל#כדורסל #סקאוטינג#סקאוטינג #אנליסט_כדורגל#אנליסט_כדורגל #ניו_מדיה#ניו_מדיה #דוברות#דוברות #דיגיטל#דיגיטל #טניס#טניס #ערוץ_הספורט#ערוץ_הספורט #ONE#ONE #WALLA#WALLA #וואלה#וואלה #לימודים#לימודים #מכללה#מכללה #תקשורת#תקשורת #אצטדיון#אצטדיון

40 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page