top of page

איך להימנע מפציעות ספורט

העיסוק בספורט חשוב לאיכות החיים ורבים בוחרים בספורט תחרותי ומגיעים בו גם להישגים מרשימים, אבל אימונים אינטנסיביים ותובעניים עשויים לגבות מחיר אם לא מקפידים על כללי זהירות. פציעות ספורט עשויות להסתיים בנקעים, שברים, כאבים ואפילו בניתוח והשבתה.

פציעות ספורט עשויות לגרום למצב של שחיקת סחוס כאשר הסחוס משמש מבין מבודד בין העצמות למפרקים ומונע חיכוך להפחתת העומס וכאשר הוא נשחק יש עומס על העצמות.

שחיקה של הסחוס יכולה לבוא לידי ביטוי בעיוות, נוקשות או נפיחות באזור המפרק ולגרום לקושי בתנועה וכאבים עזים כאשר במקרים רבים פיזיותרפיה לא תסיים את העניין ויהיה צורך לגשת לניתוח החלפת מפרק. במהלך ניתוח זה מחליפים את המפרק הפגוע במפרק מלאכותי על מנת להפחית כאב ועם זאת לאפשר תנועה טבעית.


באופן מפתיע ספורט חשוב גם למניעת והפחתת כאבים במפרק אך אם הוא נעשה באופן מתון ובהתאמה אישית למצב. פעילות כמו שחייה ורכיבה על אופניים מומלצות במיוחד לסובלים ובכל מקרה, לא משנה במה אתם עוסקים כדאי לצמצם סיכונים ואפשרות לפציעות שיערימו קשיים. לפניכם מספר טיפים בנושא:


הציוד שעושה הבדל

בענפי ספורט רבים חשוב להצטייד בציוד ספורט איכותי ומיגון מתאים מבחירת נעלי ריצה בולמות זעזועים או נעלי כדורגל המתאימות לעיסוק בענף זה ועד קסדות, מגני פה ומגני ברכיים בענפים שונים תוך התאמה אישית של המגנים למבנה הגוף ולענף. במקרים מסוימים יהיה צורך ברפידות או באביזרים אורטופדיים להשגת תמיכה גבוהה יותר.


היכון, הכן, למתוח

יש סיבה שמקדישים זמן לביצוע מתיחות בתחילת ובסיום כל אימון היות ותרגילי מתיחה נועדו לשפר את פעולת השרירים, להפחית עומס וסיכון לפציעה. ניתן להשתמש גם באביזרים שונים לביצוע מתיחות כמו גומיות, רצועות, כדורים וכדומה.


הקפדה על תרגילים בצורה מדויקת

לוקח זמן עד שלומדים את התרגילים או מגיעים לרמת אימון שמתאימה לכם ולכן, לא כדאי להקדים את המאוחר ולהעמיס יותר מדי מבחינת משך ועצימות האימון עד שהגוף לא מוכן לו. גם הקפדה על תרגילים מסייעת להימנע מביצוע תרגילים לקויים שעשויים להוביל לכאבים ולכן, חשוב שיהיה לכם מאמן מקצועי שידע ללוות ולהדריך אתכם בעת ביצוע כל תרגיל לפי היכולת והקצב שלכם כך שתשפרו בהדרגה בלי קיצורי דרך שיגרמו לכאבים ונזקים. זכרו שלא תמיד מרגישים את הכאב בהתחלה והנזקים עשויים להופיע בהמשך. כמו כן, היסטוריה של פציעות ספורט משפיעה באופן ישיר על האימונים ופעמים רבות מי שסבל מפציעות ספורט שונות עשוי לחוות יותר כאבים בעת אימונים עתידיים ולכן חשוב מאוד להתחשב במצב הגופני בעת אימונים מבחינת עצימות ותדירות האימון. כאן נכנס לתמונה גם אימון פרטני שיכול לעזור לכם להגיע להישגים טובים יותר בקצב שלכם במסגרת אימון קבוצתי, כאשר לא תמיד ניתן לבצע את אותם תרגילים בדיוק כאשר יש בעיה בסחוס או כאבי גב המונעים מבעדכם לבצע את אותם התרגילים שכל היתר מבצעים.


הפרטים הקטנים באימונים נכונים

הקדישו זמן גם להתאוששות מהאימון, הקפידו על תזונה מאוזנת לפני ואחרי האימון לפי סוג הפעילות וכן על מניעת התייבשות. בחרו גם את הסביבה הנכונה לאימונים מבחינת נוקשות הרצפה או שימוש במזרן, טמפרטורה נכונה. אם אתם יוצאים להתאמן בחוץ כאשר קר חשוב שתתלבשו בהתאם ואם חם כדאי להתארגן על ביגוד מנדף זיעה שיאפשר אוורור תוך כדי תנועה.

שימו לב לסימני אזהרה לתופעה כמו שחיקת סחוס, כאבי ברכיים חמורים, כאבים במפרק, נפיחות, עוויתות, קושי לבצע תרגילים כבעבר. אל תתעלמו מהכאב במיוחד אם הוא מחמיר וגשו להתייעצות עם אורתופד.

22 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page