top of page

נבחרת ישראלית בקופה אמריקה? / דני ארגון

המועמדות לזכייה בקופה אמריקה (אם היא אכן תתקיים) הן: ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי וצ'ילה, אך יש עוד אחת שעדיין אין לה תארים, היא גם נחשבת לנבחרת החלשה ביבשת, אבל היא עשויה להיות הפתעת הטורניר.


היא הצטרפה לראשונה לפיפ"א בשנות ה-30 בחסות מדינה אחרת, והצטרפה מאוחר יותר שוב בעצמה. בתיחלת דרכה היא שיחקה נגד מדינות שכנות הקרובות אליה, אבל לאחר מכן היא עברה לליגה אחרת במרחב גאוגרפי אחר. מאז היא מתחרה במדינות ונבחרות שונות יותר חזקות ממנה, נשמע מוכר?


זאת ונצואלה, הנבחרת הדרום אמריקאית הכי ישראלית שיש. הנבחרת שלה וזו שלנו דומות "כמעט" כמו שתי טיפות מים. שתיהן הצטרפו פעם לפיפ"א בשנות ה-30. ונצואלה נכנסה לשם בחסות שכנתה קוסטה ריקה, כי אצלה מוסדות הכדורגל לא תפקדו כראוי. המצב של "נבחרת ארץ ישראל" דומה, לפני קום המדינה היא גם הצטרפה אך בחסות הבריטים. שתיהן הצטרפו שוב לארגון הכדורגל העולמי. ישראל ב-1949, ונצואלה ב-1952.


שתיהן גם שיחקו בתחילת דרכן נגד המדינות השכנות מהאיזור, ישראל באסיה ובאגן הים תיכון, ונצואלה באליפויות של מרכז אמריקה והאיים הקאריביים. שתיהן עברו לאחר כמה שנים לשכונה אחרת, ישראל עזבה את עמי אסיה והחלה להתחרות באירופה, ונצואלה עזבה את האיזור של מרכז אמריקה והאיים הקאריביים והתחילה לשחק בקופה אמריקה.


שתיהן גילו שבשכונה החדשה החיים קשים. ישראל התקשתה להתחרות בנבחרות החזקות של אירופה. גם לונצואלה היה קשה בהתחלה, בקופה אמריקה הראשונה שלה בשנת 1975 היא הובסה ע"י ארגנטינה 11-0.


נבחרת ישראל השתתפה במונדיאל במקסיקו 1970, אז היא שיחקה עדיין במוקדמות באיזור. היום להגיע לגביע העולם זה נראה לנו אוטופי. ונצואלה לא השתתפה עדיין בשום מונדיאל, והיא לא ניצחה אפילו משחק אחד במוקדמות מונדיאל עד השנה 1982, רק 1-0 קטן בבית מול בוליביה הצנועה.


שתיהן נבחרות חלשות, אין ספק, אך יש הבדל קטן ביניהן, כי הנבחרת "וינוטינטו" (Vinotinto), בספרדית יין אדום, היא התקדמה במהירות בזק בשנים האחרונות. האיתות הראשון הגיע בשנת 2004 בסנטנאריו, ניצחון חוץ מדהים על אורוגוואי 3-0. המשחק הזה הוא מפורסם ומוכר בשם "סנטנאריאזו" (Centenariazo), ומאז היא הספיקה לנצח פעם את ברזיל במשחק ידידות בארה"ב, וגם ניצחה את ארגנטינה פעמיים. אבל ההישג המשמעותי ביותר שייך לצעירים. במונדיאל עד גיל 20 בדרום קוראה ב-2017 הנבחרת הצעירה עשתה את כל הדרך עד גמר הגביע והפסידה 1-0 מול אנגליה, רק חוסר מזל מנע ממנה זכייה היסטורית.


אחריות גדולה על אותם אנשלים. מתוך דף הפייסבוק הרשמי של COPA AMERICA.



הצעירים האלה, שלפני ארבע שנים כמעט זכו במונדיאל הם היום בני 23-24, והם הבסיס של הנבחרת הבוגרת. מדובר בחבורת שחקנים מוכשרים, הבולט מביניהם הוא יפרסון סוטלדו, הוא מזכיר את מסי בגלל סגנון המשחק שלו, אך הוא לא נמוך כמו הפרעוש, הוא הרבה יותר נמוך ממנו בעצם, הגובה שלו 1.58מ'. לפעמים הוא נראה כמו ילד קטן שמתרוצץ על המגרש, אך ברגע שהכדור מגיע לרגליו מבינים שהוא שחקן ענק באריזה קטנה.


הוא התחיל את הקריירה שלו במחלקת הנוער של מועדון זמורה מהעיר קראקס, בגיל 16 הוא עלה לראשונה לקבוצה הבוגרת ולאחר שלוש שנים "מנזניטה" (manzanita), בספרדית תפוח עץ קטן, נרכש ע"י הואצ'יפאטו הצ'יליינית. חלפה רק שנה והוא כבר עבר לקבוצת צמרת, אוניברסידד דה צ'ילה. לאחר עונה מוצלחת נכנסה לתמונה קבוצה גדולה מברזיל, סנטוס.


הקבוצה של המלך פלה רכשה אותו ונתנה לו את החולצה האגדית עם המספר 10 על הגב. בעונתו הראשונה הוא הוביל את הקבוצה למקום השני בליגה של ברזיל. בעונה השניה הוא נתן הצגות מדהימות בקופה ליברטדורס כולל שער אדיר בחצי הגמר מול בוקה ג'וניורס בבואנוס איירס, אך קבוצתו נפלה 1-0 בגמר מול פלמיירס.


בעונה הנוכחית סוטלדו נמכר לקבוצת טורונטו מהליגת ה-MLS. הברזילאים לא רצו להיפרד ממנו ועזיבתו לא נבעה משיקולים מקצועיים. אוניברסידד דה צ'ילה לא קיבלה את התשלום עבור העברתו של השחקן והיא הגישה תביעה. סנטוס נענשה ונאלצה למכור אותו כדי להחזיר את החוב. בקופה אמריקה הקרובה יפרסון סוטלדו וחבריו ינסו להוכיח שלא במקרה הם כבר הגיעו לגמר גביע העולם. המדינה הדרום אמריקאית יכולה היום לחלום בגדול בזכות עבודה קשה ונכונה. היא כבר לא הנבחרת החלשה מפעם, הלוואי עלינו.


אנחנו בהחלט עוד לא שם אך ונצואלה מוכיחה לנו שצמצום הפערים זה דבר אפשרי, ואתם יודעים מה הרצל היה אומר אם הוא היה מאמן הנבחרת, אם תרצו.




כותב הטור הנו סטודנט במכללת ספורט פאנל בקורס כתבי ספורט לפרטים על קורס כתבי ספורט לחץ כאן תגיות: #כתב_ספורט#כתב_ספורט#שדר_ספורט#שדר_ספורט#קורס_כתבי_ספורט#קורס_כתבי_ספורט#קורס_שדרי_ספורט#קורס_שדרי_ספורט#קורס_תקשורת_ספורט#קורס_תקשורת_ספורט#כדורגל#כדורגל#ספורט#ספורט#ליגת_העל#ליגת_העל#נדב_יעקבי#נדב_יעקבי#אורי_קופר#אורי_קופר#מנהלת_הליגות#מנהלת_הליגות#כדורסל#כדורסל#סקאוטינג#סקאוטינג#אנליסט_כדורגל#אנליסט_כדורגל#ניו_מדיה#ניו_מדיה#דוברות#דוברות#דיגיטל#דיגיטל#טניס#טניס#ערוץ_הספורט#ערוץ_הספורט#ONE#ONE#WALLA#WALLA#וואלה#וואלה#לימודים#לימודים#מכללה#מכללה#תקשורת#תקשורת#אצטדיון#אצטדיון

11 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page