top of page

עד שהגיעה הקורונה, אטאלנטה היא המטלטלת של אירופה / אורי סלבין

איך לפעמים עונה של כישלון וכמעט ירידת ליגה מתחילה את התהליך הכי מוצלח ומשמעותי בקבוצת כדורגל. זהו סיפורה של הקבוצה הנפלאה מברגמו שבאיטליה ''אטאלנטה".


אם היו אומרים לז'אן פייר גאספריני במחזור ה-6 בעונת 2011/12 לאחר שפוטר מאינטר ש-7 שנים לאחר מכן הוא יעלה עם קבוצה קטנה מברגמו לליגת האלופות הוא בטח היה מחייך או אומר שאתם משוגעים. בשנת 2014/2015 אטאלנטה הייתה קרובה לירידת ליגה ומהבור הזה התחיל התהליך המשמעותי של המועדון כאשר אטאלנטה נשארת בליגה הראשונה , מסיימת את הסרייה א' במקום ה-17 וחושבת על איך לשפר את המיקום בטבלה לקראת העונה הבאה.

ג'אן פיירו גאספריני, מאמן הקבוצה, הצטרף לאטאלנטה בשנת 2016 וערך שינויים טקטיים במועדון. הוא מצליח לשלב שחקנים אלמוניים מרוב רחבי אירופה שנרכשו במעט מאוד כסף.


מערך הסקאוטינג של הקבוצה שכנראה עושה עבודה מעולה שהצליח לגלות ולרכוש את השחקנים האלה שהפכו יחד למכונה שעובדת בקצב נהדר וכמעט כולם כובשים (14 שחקנים כבשו השנה 70 שערים בליגה, נתון שלא היה כמותו בהיסטוריה של הסרייה א'). הקבוצה בולטת בגיוון צורת המשחק, ומציבה חלק אחורי וקישור חזקים ויעילים הפועלים בצורה מתואמת מאחורי השלישייה הקדמית הנהדרת והאיכותית של הקבוצה: פאפו גומז, יוסיפ איליצ'יץ' ודובאן זאפטה. כנראה שהתהליך הנפלא שמתרחש במועדון מגיע כבר מקבוצת הנוער שעושה תהליך מדהים בליגת הנוער הראשונה באיטליה (ה-PRIMAVERA) בשלוש שנים האחרונות, במקביל לקבוצה הבוגרת.


התהליך ההישגי מתחיל בשנת 2017/18 כשהוא מגיע לחצי גמר אליפות הנוער. בשנה שאחרי, 2018/19 מגיעה זכייה באליפות הנוער אחרי ניצחון 0-1 על אינטר בגמר, כשהברגמסקים מנצחים בגמר טרדיני, גמר האליפות של ליגת הנוער הראשונה באיטליה! סיום ראוי לשנה שבה ראה הבעלים את הנערים מברמילה סוגרים את העונה בראש הטבלה ושוברים את השליטה של הנראזורי הבכירה ממילאנו, אינטר, לאחר 21 שנה בהן לא הגיע הישג כזה. בעונה הנוכחית 2019/20 מובילה הקבוצה את הטבלה בהפרש נק' 4 על קליארי ו-10 על אינטר, כשהליגה מתקרבת לסיומה וכנראה שרק נגיף הקורונה עוצר אותה.

לאחר הישגים אלה, מעניינת הייתה תגובתו של מאוריציו קוסטנצי, מנהל תחום הנוער של אטאלנטה לאתר הרשמי של המועדון: "אנחנו מודעים לכך שהכל נהיה קשה יותר עכשיו, מכיוון שהעלינו את רמת תשומת הלב על מה שמייצגת אטאלנטה בכדורגל האיטלקי, הגדלנו את הציפיות. אבל תמיד חייב להיות האיזון הנכון. אנחנו באים ליהנות מהרגעים הללו, אך אנו יודעים שכשאתה מתחיל שוב אין שום דבר מבוסס או שניתן לחזור עליו עם ערבות מוחלטת". על אף ההצלחה של הנוער בשלוש השנים האחרונות אין אף שחקן נוער או איטלקים אחרים בהרכב הקבוצה למעט גוליני השוער (שגם הוא לא גדל במועדון), למרות ששלושה משחקניה מובילים את הרכב הנבחרת הלאומית של קבוצת הנוער וזו נקודה למחשבה עבור מנהלי המועדון לשנים הבאות, כשהסגל הזה יתחיל להתעייף ולהתבגר.


אטלאנטה. כמה חבל שהקורונה הגיעה (מתוך דף הפייסבוק הרשמי של Atalanta Bergamasca Calcio)



מועדון קטן עם הישגים מעטים

אטלאנטה הצטרפה לליגה האיטלקית ב-1929, ובשנת 1937 העפילה לראשונה לסרייה א', אך ירדה לאחר עונה אחת בלבד. בשנת 1940 חזרה אטלאנטה לליגה הבכירה ושיחקה בה במשך 19 שנים רצופות. אחרי עונה בודדת בליגת המשנה שבה אטאלנטה לסרייה א', ושוב הצליחה להישאר בה לאורך זמן, עד לשנת 1973, משם התנדנדה הקבוצה בין שתי הליגות הבכירות. ההישג הבולט ביותר של הקבוצה הוא הזכייה בגביע האיטלקי ב-1963.


אז מה הסוד של מאמן הקבוצה הבוגרת, ז'אן פייר גאספריני? המאמן בנה סגל שלא תלוי באף שחקן בניגוד לקבוצות אחרות שתלויות בכוכבים שלה וזה היופי בכדורגל של אטלאנטה: כל השחקנים מורגשים על המגרש. האיטלקים משחקים במערך של 1-2-4-3 או 3-4-3, מערך שמאפשר להם לעשות לחץ מאסיבי בכל מקום במגרש ומניע את הכדור. צורת המשחק הזאת זה מראה את האופי של אטלאנטה והופך אותה לקבוצה המפתיעה של השנתיים האחרונות, באיטליה ובאירופה. נתון מדהים נוסף שמציגים העונה האיטלקים בסרייה א' הוא כמות השערים הבלתי נתפסת: 86 שערים כבשה הקבוצה ב-33 משחקים: 70 שערים בליגה, 15 בליגת האלופות ושער 1 בגביע האיטלקי. ממוצע שערים למשחק 2.6 וכאמור: 14 שחקנים של אטאלנטה כבשו העונה את 86 השערים האלה.

ז'אן פייר (מתוך דף הפייסבוק הרשמי של Gian Piero Gasperini)



ואחרי שנתיים של שהצלחות בליגה וההעפלה לליגה האירופית האיטלקים מסיימים בשנת 2018-2019 במקום השלישי ומבטיחה מקום בשלב הבתים בליגת האלופות, בפעם הראשונה בהיסטוריה של המועדון הצנוע. ומי שחשב שהבחורים של גאספריני יעצרו כאן הופתע שוב: המועדון מעפיל לרבע גמר ליגת האלופות לאחר 29 שנים בהן לא הגיע לשלבים גבוהים במפעלים האירופאיים (ועוד לאחר שהקבוצה משחקת באצטדיון סאן-סירו הענק מילאנו ולא בבביתה בברגמו בגלל המגרש הקטן שלה שלא מאושר למפעלים האירופאיים). במשחק שמינית הגמר הראשון מביסה אטאלנטה את ולנסיה 1-4 ובמשחק השני אטאלנטה מנצחת גם כן, בביתה של ולנסיה 3-4 ומעפילה לרבע הגמר כדי להראות כמה היא מצליחה גם במפעלים האירופיים, לאחר שלא עשתה זאת משנת 1991.


הדבר היחיד שכנראה יעצור את אטאלנטה בתקופה הקרובה הוא נגיף הקורונה שגרם לכל עולם הספורט לעצור בבת אחת וגורם לסימן שאלה לגבי המשך קיום מפעלי הכדורגל בעונה הנוכחית. אטאלנטה, הנקראת על שם האלה אטאלנטה (אלת הציד) מהמיתולוגיה היוונית רוצה להמשיך לצוד ולהביא את השלל הכי ענק שהעלתה בחרבה מאז ומעולם ומקווה שנגיף הקורונה, שפגע קשות בעיר ובמדינה, יאפשר לה לעשות זאת כבר בעונה זאת.

כותב הטור הנו סטודנט במכללת ספורט פאנל בקורס כתבי ספורט לפרטים על קורס כתבי ספורט לחץ כאן תגיות: #כתב_ספורט#כתב_ספורט #שדר_ספורט#שדר_ספורט #קורס_כתבי_ספורט#קורס_כתבי_ספורט #קורס_שדרי_ספורט#קורס_שדרי_ספורט #קורס_תקשורת_ספורט#קורס_תקשורת_ספורט #כדורגל#כדורגל #ספורט#ספורט #ליגת_העל#ליגת_העל #נדב_יעקבי#נדב_יעקבי #אורי_קופר#אורי_קופר #מנהלת_הליגות#מנהלת_הליגות #כדורסל#כדורסל #סקאוטינג#סקאוטינג #אנליסט_כדורגל#אנליסט_כדורגל #ניו_מדיה#ניו_מדיה #דוברות#דוברות #דיגיטל#דיגיטל #טניס#טניס #ערוץ_הספורט#ערוץ_הספורט #ONE#ONE #WALLA#WALLA #וואלה#וואלה #לימודים#לימודים #מכללה#מכללה #תקשורת#תקשורת #אצטדיון#אצטדיון

185 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page