top of page

פה גדלתי / אדם שוורץ

יש המון רגעים מרגשים בכדורגל, אחד מהם הוא ששחקן נוער עולה לשחק בהרכב של הקבוצה הראשונה, אך האם זהו משהו שמעבר לריגוש גם הופך את הקבוצות לטובות יותר?

"לה מאסיה", אקדמיית הנוער של מועדון הכדורגל ברצלונה היא אחת מאקדמיות הכדורגל המפורסמות והחשובות בעולם. מהאקדמיה הזו יצאו שחקנים כמו פפ גווארדיולה, קרלס פויל, צ'אבי, אנדרס אינייסטה וכמובן ליאו מסי שהגיע ל"לה מאסיה" בגיל 12 מארגנטינה. ברצלונה הוא מועדון שבשנים מסוימות תלה על דגלו את שילובם של שחקני הבית בקבוצה הבכירה. ב2012, שותפו אחד עשר שחקני בית במקביל על המגרש במשחק של ברצלונה נגד לבאנטה, אירוע מיוחד ויוצא דופן בכדורגל העולמי. בעונה זו אחוז שחקני הבית בסגל של בארסה היה 53%.

בשנת 2018, מכון CIES ערך מחקר, בו עלה שקבוצות מצליחות הן קבוצות בהן משחקים יותר שחקני בית, מאשר בקבוצות האחרות. לפי CIES ישנה התאמה יחסית בין מספר שחקני בית בסגלים ורמת הכדורגל בליגה. ככל שיש פחות שחקני בית בסגל, ככה הרמה היחסית של הקבוצות יורדת. קפריסין וטורקיה, למשל, הן דוגמאות לשתי מדינות שלא מצליחות בזירה הבינלאומית באופן יחסי לכספים שמושקעים בקבוצות, זאת - לפי CIES - קשור למספר הקטן של שחקני בית בסגלי הקבוצות בליגות הללו.


ומה המצב אצלנו? בעונה האחרונה, זכינו לראות לא מעט קבוצות בליגת העל שלנו, אשר משלבות לא מעט שחקני בית. לדוגמה - מכבי חיפה, אלופת המדינה בעונה הנוכחית. במשחק של הקבוצה בסיבוב ח' בגביע המדינה נגד אום אל פחם, שיחקו שמונה שחקני בית ועוד ארבעה חיכו על הספסל. גם בשאר משחקי הקבוצה העונה שיחקו לא מעט שחקני בית, לחלקם יש תפקיד משמעותי בהרכב הקבוצה - נטע לביא הקפטן, עופרי ארד ורז מאיר בחלק ההגנתי, מאור לוי ומוחמד אבו פאני בקישור ומוחמד עוואד החלוץ. כל אלה משחקים בכפר גלים מגיל צעיר מאוד.


עידן נחמיאס, הצעירהמבטיח של קריית שמונה (מתוך דף הפייסבוק של עירוני קריית שמונה)



אצל סגנית האלופה, ומחזיקת גביע המדינה מכבי תל אביב המצב כלל לא שונה. שרן ייני קפטן הקבוצה גדל במועדון, כמוהו גם דן גלזר, יונתן כהן, אילון אלמוג, שחר פיבן, עדן קארצב וכמובן דור פרץ שהוא ללא ספק אחד השחקנים הבולטים בכדורגל הישראלי בעונה האחרונה ונראה שבעתיד הקרוב נראה אותו משחק באירופה.


ישנן עוד המון דוגמאות לשילובם של שחקני בית בקבוצות הבוגרות. מרכז ההגנה של קריית שמונה מורכב מצמד שחקני בית שהעונה האחרונה הייתה הטובה בקריירת בוגרים הקצרה שלהם - אורי דהן ועידן נחמיאס. דהן משחק במועדון מגיל 10 ועבר בכל קבוצות הנוער. נחמיאס, קפטן הקבוצה משחק במועדון מגיל נערים ג', והודיע לאחרונה שזוהי עונתו האחרונה במועדון הצפוני.

מכבי פתח תקווה, היא אחת הקבוצה הבולטות בשילובם של שחקני בית - ארד בר, אור בלוריאן ודניאל גולני קיבלו המון הזדמנויות ודקות משחק העונה, ליאל עבדה אחד מהשמות החמים העונה ומועמד לשחקן העונה של מנהלת הליגות, הוכיח גם הוא מה הוא שווה שכבש 12 שערים ובישל 4. בבית''ר ירושלים זכינו לראות את אביאל זרגרי הצעיר עושה את עונת הפריצה שלו. בהפועל תל אביב שי אייזן, אושר דוידה ושי אליאס הם חלק משחקני הבית הבולטים במועדון.


שחקני בית הם הזדמנות כלכלית - ע''י מכירת שחקנים טובים לקבוצות בארץ ובחו''ל. והזדמנות ספורטיבית - בכך שהשחקנים משביחים את הקבוצה ואת הנבחרת בה הם משחקים. שילובם של שחקני הבית הוא דבר חיובי והכרחי בכדורגל. ישנן קבוצות כמו ברצלונה, אייאקס ורבות נוספות שאצלן זהו חלק בלתי נפרד מהאידיאולוגיה של המועדון. אצלנו, בכדורגל הישראלי, נותר לקוות שנמשיך להתקדם לכיוונם של המועדונים הגדולים בעולם, כמו שראינו בעונה האחרונה.




כותב הטור הנו סטודנט במכללת ספורט פאנל בקורס כתבי ספורט לפרטים על קורס כתבי ספורט לחץ כאן תגיות: #כתב_ספורט#כתב_ספורט#שדר_ספורט#שדר_ספורט#קורס_כתבי_ספורט#קורס_כתבי_ספורט#קורס_שדרי_ספורט#קורס_שדרי_ספורט#קורס_תקשורת_ספורט#קורס_תקשורת_ספורט#כדורגל#כדורגל#ספורט#ספורט#ליגת_העל#ליגת_העל#נדב_יעקבי#נדב_יעקבי#אורי_קופר#אורי_קופר#מנהלת_הליגות#מנהלת_הליגות#כדורסל#כדורסל#סקאוטינג#סקאוטינג#אנליסט_כדורגל#אנליסט_כדורגל#ניו_מדיה#ניו_מדיה#דוברות#דוברות#דיגיטל#דיגיטל#טניס#טניס#ערוץ_הספורט#ערוץ_הספורט#ONE#ONE#WALLA#WALLA#וואלה#וואלה#לימודים#לימודים#מכללה#מכללה#תקשורת#תקשורת#אצטדיון#אצטדיון

31 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page