top of page

ראש בראש// מאת סהר דיין

"הצעד הראשון כדי לשחק כקשר אחורי הוא להבין את התפקיד שלך. אתה שם כדי לעבוד קשה ולעזור לקבוצה שלך, לפני שאתה עוזר לעצמך." פטריק ויירה-אחד מגדולי הקשרים האחוריים אי פעם. הפועל באר שבע תארח הערב את מכבי תל אביב, למשחק העונה הראשון בין שני המועדונים ששולטים בכדורגל הישראלי בשש השנים האחרונות. בכר מול איביץ', אלונה מול מיץ', מליקסון מול מיכה, המון נקודות להשוואה בין שתי הקבוצות. כאן נעסוק בשני הגלדיטורים שמחזיקים את מרכז השדה של האלופה וסגניתה-ג'ון אוגו מול דור פרץ. שניהם גבוהים, אגרסיביים ודומיננטים במשחק קבוצתם. פתרון המשוואה בניהם היא אחת מנקודות המפתח לניצחון צהוב או אדום הערב.



דור פרץ: ה-6 הישראלי הכי טוב בארץ

כך תיאר ניר קלינגר, קפטן נבחרת ישראל בעבר ומאמן מחזיקת הגביע בהווה את דור פרץ קשר מכבי תל אביב. חצי עונה תחת פיקודו הספיקה לקלינגר כדי להבין מה יש לו בידיים. הוא רצה אותו לעונה נוספת, אך פרץ הצעיר חזר למקום בו גדל, בדרך לעונה הטובה ביותר שלו בצהוב. לדעת רבים מהאוהדים של מכבי, מדובר בשחקן העונה של הקבוצה בשנה שעברה.

הקשר נכנס לתודעה תחת פאקו אייסטרן בעונת הטרבל של מכבי ושימש לאורכה כבלם. הוא הרשים גם בעונה הבאה כששיחק לעיתים קרובות, השתתף עם הצהובים בקמפיין ליגת האלופות ואף שימש כקפטן נבחרת הנוער של ישראל. אך מאז חלה דעיכה אצל פרץ הצעיר, הוא איבד את מקומו בהרכב ובסגל ונדד להפועל חיפה לחצי עונת השאלה. בצפון משהו אצלו השתחרר, אולי הסיבה לכך זה הלחץ של מכבי או המעברים המתישים בין היציע אל הדשא. הוא תפס מקום של קבע בהרכב האדומים ועזר להם להישאר בליגה. העונה תמה והיכולת של הקשר הצעיר לא נעלמה מהיריבות של הצהובים. פרץ, שהיה קרוב לסיים חוזה זכה לחיזורים מצד הפועל באר שבע ומכבי חיפה ואף התקבלה עליו הצעה כספית גבוהה מהמועדון מהדרום. מכבי זכרה היטב את מקרה מונאס דאבור, ששוחרר בשביל נזיד עדשים ובעונה שעברה ראתה אותו רק בטלוויזיה, בחצי גמר הליגה האירופית. היא לא הייתה מוכנה שאותו מקרה יחזור- שחקן צעיר שגדל ומתפתח במחלקת הנוער הצהובה ופורע שטרות בקבוצה אחרת. פרץ חתם על חוזה חדש ל-3 שנים ללא אופציית השאלה ופתח את העונה כשחקן סגל מן המניין.

תחילת העונה תחת קרויף לא הייתה פשוטה, הוא שותף כמגן ימני ומיעט לשחק. אך גם אז פרץ לא ויתר, הוא הוכיח ביטחון עצמי שבא לידי ביטוי בראיון לאחר אחד ההפסדים באירופה: "האוהדים יכולים להגיב איך שהם רוצים זה לא ענייני. בכל משחק אאבד כדורים, אבעט לא טוב ואעשה עוד 1000 דברים לא טובים, אבל תמיד אתן הכל.״ בסוף הקמפיין האירופי, הגיע משחק החוץ באל מדריגל מול ויאראל ששינה לו את העונה. הוא פתח בהרכב בתפקידו המקורי-קשר אחורי, היה מצוין ומכבי השיגה ניצחון ראשון בליגה האירופית.

האתלטיות, הגובה(1.85), הפיזיות ואינטיליגנציית המשחק מעניקים לו מבנה אירופאי שבא לידי ביטוי ב90 תיקולים מוצלחים ו-88 ניצחונות במאבקי גובה. סך הכל הוא ניצח 279 מאבקים מול שחקני היריב- נתון מרשים בפני עצמו. אך מנגד הוא חייב לשפר את טכניקת הבעיטה (למרות הגול בטרנר אשתקד) וקבלת ההחלטות בהתקפות מעבר. עם 24 הופעות ליגה בעונה החולפת וזימון לנבחרת ישראל, מראה פרץ כי יש על מי לסמוך, בדרך להיות המחליף של גל אלברמן כחלק מרכזי בקישור הצהוב.

כעת לאחר שעבר מגוון תפקידים ומאמנים, הושאל לצפון וחזר, נותרה לפרץ עוד משימה אחת בדרך אל הפסגה- להחזיר את צלחת האליפות לקריית שלום לאחר 3 שנים שחונות. האם הוא יעמוד בה? אחרי השער מול מכבי חיפה בשבוע שעבר, הערב בטרנר הוא יכול לסמן לנו לאן העונה הזו הולכת.


דור פרץ. מתוך עמוד האינסטגרם של מכבי תל אביב

ג'ון אוגו: הזר הטוב בליגה

על ההיסטוריה של אוגו בבאר שבע אין צורך להרחיב, הוא הקשר האחורי הטוב בליגה בשלוש השנים האחרונות. הוא עמוד התווך במרכז השדה של האלופה ופותח כבר עונה חמישית במועדון. לקשר, שהיה חלק מהסגל של נבחרת ניגריה בקיץ האחרון, יש הרבה מה להוכיח העונה. הוא למעשה אחד השרידים האחרונים מאותו סגל אימתני, שהוביל את הדרומיים ל-3 אליפויות רצופות. בן שהר נשאר בקבוצה, אך תמיד התנדנד בין ההרכב לספסל. מאור מליקסון שחקן פציע ומתקרב לגיל 34 ושיר צדק עדיין מתאושש מפרשת החומר האסור. החיסרון המשמעותי של ב"ש בכלל ואוגו בפרט הוא טוני וואקמה, שעבר לטורקיה וכבש צמד כבר בהופעת הבכורה שלו אמש. מערכת היחסים בין צמד הניגרים הייתה מצוינת וכעת הוא איבד את חברו הטוב ביותר בחדר ההלבשה. יהיה מעניין לראות כיצד זה ישפיע עליו, מכיוון שהוא שחקן שמצב רוחו בא לידי ביטוי באיכות המשחק שלו.

קיץ לא שקט עבר על אוגו, הוא היה מועמד לעזיבה ולאורך החודשים האחרונים הביע ביקורת על הנהלת המועדון. בנוסף, שיתף פוסט בטוויטר בו הוא מצולם עם וואקמה תחת הכיתוב: "אין להם מספיק כדי להשביע את רצונם של הטובים". שמו נקשר לא פעם עם קבוצות מהליגה היוונית, כשבו בזמן הוא דורש שדרוג לחוזהו הקיים בבאר שבע עקב יכולתו הטובה. ציטוטים כמו: "רק אני שולט בעתיד שלי, אם ב"ש רוצה אותי היא צריכה לשלם", לא הוסיפו שקט אצל האדומים והשחקן עצמו. הבלאגן סביבו השפיע גם על יכולתו במגרש ועד כה הוא מציג יכולת פושרת למדי. זוהי אחת הסיבות להדחה של האלופה ממסגרת האירופית כבר בחודש אוגוסט.

אך למרות השמועות, הביקורת ועזיבת וואקמה, ג'ון אוגו נשאר בבאר שבע וכשהוא מתרכז בכדורגל ללא ספק מדובר באחד השחקנים הטובים בארץ. 289 ניצחונות במאבקים מול שחקני יריב ומתוכם 110 ניצחונות במאבקי גובה (1.92 כבר אמרנו?!). בנוסף ל-78 תיקולים מוצלחים ושלושה שערי ליגה, הניגרי סיפק יופי של מספרים אשתקד. מעבר ליכולת המצוינת, לאוגו קשר נהדר עם האוהדים האדומים. בעקבות משחקו האגרסיבי ודבריו בתקשורת: "אנחנו נמשיך לעבוד, אוהדי מכבי יבכו", הניגרי אט אט מסומן כשחקן שנוא ע"י אוהדי היריבה ואהוד מאוד ע"י אוהדי קבוצתו. הוא נוהג לרקוד לרקע הקללות מהיציע ומנסה לשמור על רוגע. אותו רוגע שלעיתים מתפרץ (הורחק בשנה שעברה ל-4 משחקים לאחר שקילל ודחף את השופט לירן ליאני בהפסד לצהובים). לאחר ניצחונות הוא הראשון לרוץ לקהל והקריאות 'אוגו משוגע' נשמעות עד היום ברחבי בירת הנגב. הקשר, שכבש את שער האליפות לפני כשנתיים מול הנמסיס הצהובה, ישמח לשחזר זאת הערב לעיני המבצר האדום בטרנר. מבצר שנפרץ בליגה פעם אחת בלבד מאז הקמתו, ע"י מכבי תל אביב בזכות שער של דור פרץ.


באר שבע)ג'ון אוגו. הזר הטוב בליגה ( מתוך עמוד האינסטגרם של הפועל

למרות ההשוואה המסתמנת צריך לזכור, פרץ הציג עונה אחת טובה בבוגרים ואילו אוגו שולט בליגה ביד רמה כבר שלושה אביבים. מבחינת נתונים סטטיסטיים, נראה כי קיים שוויון בין שני השחקנים. הפערים מזעריים נוכח העובדה שאוגו שיחק חמישה משחקים יותר מפרץ בעונה שעברה. דבר הבולט יותר מכל, זו העובדה שאוגו מוסר עשר מסירות יותר פר משחק. נתון שמראה את הדומיננטיות שלו במערך של ברק בכר. אך צריך לקחת בחשבון, העונה שעברה הייתה מעין עונת בכורה של פרץ כשחקן משמעותי במכבי ועדיין הוא הגיע פחות או יותר לממוצעים של אוגו. בתוספת לשיפור המסתמן העונה (כחלק מהיותו שחקן צעיר) והירידה ביכולת של הניגרי עקב הסיבות שצוינו קודם לכן, עושה רושם שהישראלי בדרך לחילוף עמדות עם הניגרי ולא על המגרש, אלא כקשר האחורי הטוב בארץ.


42 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page